Wednesday, June 2, 2010

Lu'lu' wal Marjan (27/5)

Bismillah

Sarapan pagi untuk beberapa hari ni kami beli di gerai makcik di seberang jalan sana. Siap ambil nombor telefon sebab takut nasi habis. Boleh pesan awal-awal, tak payah nak beratur lama. Orang kampung sini setiap pagi mereka akan memandu dengan perlahan merapati birai jalan dan bila sampai di depan gerai tu mereka akan membunyikan hon sambil angkat tangan tunjuk isyarat nak berapa bungkus. Itu kerana mereka memang pelanggan tetap, tapi kami pun belum berani cuba takut nanti tak dilayannya. Segan je.

Hari ini semua orang tasmi' dengan sheikh masing-masing hafalan surah. Semua dah lulus, cuma lain kali tinggal mengulang bacaan sahaja bila diminta. Selesai sesi tasmi' kami cuma tunggu sekejap sebelum beredar kerana pada awalnya nak menumpang kelas Qiraat, tapi gurunya ada hal. Jadi bila tiba di rumah, masing-masing mengemas gua sebab malam nanti kami akan bertolak ke Thailand, di samping itu ikhwah-ikhwah lain akan berusrah di sini, jadi kami mesti kemas elok-elok elak nanti dilabel berperangai hodoh. Kami masak, mengemas, bila tiba waktu zohor kami berjemaah di masjid, sementara akh Paley ke Kangar mengambil pasport berkumpulan kami yang semalam berjaya diproses dengan bantuan Pak Teh. Ajaib sungguh dari 5 hari tempoh siap kepada 1 hari sahaja.

Kebetulan hari ini ada pelawaan dari rakan tahfiz untuk ke majlis tadarus. Mereka ada jemput sehari yang lepas, tapi kami belum buat keputusan sebab masih belum pasti ke mana urusan pasport akan bawa kami. Alhamdulillah oleh sebab dah selesai maka kami jadi ikut mereka. Kami berkonvoi ke Masjid Batu Bertangkup yang baru sahaja disiapkan dan dijadualkan akan dirasmikan oleh Duli Yang Maha Mulia Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail selepas solat isyak malam ini. Kami pula diamanahkan mengkhatamkan 30 juzu' Al-Quran oleh sebab itulah rakan tahfiz ajak kami pergi bersama sebab mereka pun kekurangan orang. Kami berenam dan mereka seramai 17 orang. Jadi ada yang dapat satu juzu' dan yang otai dapat 2 juzu'. Asyik membaca tanpa henti dan sesuatu yang aneh kerana kami tak pula rasa keletihan seperti hari-hari biasa. Selalunya baru baca semuka dah berkira-kira bila nak dihentikan bacaan. Memang sungguh tak ternafi lagi mereka memang baca laju, kami yang dapat satu juzu' belum pun habis, yang dapat dua juzu' dah boleh menggeliat. Mereka memang selalu berdamping dengan Al-Quran, jadi wajarlah.

Selepas sedikit makan malam yang dijamu oleh penduduk di sana, kami bergerak pulang dan menunaikan solat Maghrib di Masjid Mukim Mata Ayer. Ada jamuan lagi di sana, kali ini mee hoon dan mempelam harum manis. Sebaik tiba di perkarangan rumah, terdapat ramai ikhwah yang sudah menunggu. Semua barangan dipunggah masuk ke dalam kereta dan kami mula bersalaman diiringi doa-doa dari para ikhwah. Dalam hati kami ada debaran yang tiada henti, terfikir pelbagai persoalan terutamanya mengenai keselamatan kami. Sungguh inilah rasa takut yang Allah campakkan untuk menguji hambanya. Tatkala umat Islam menerima ancaman-ancaman dari kafir Quraisy, kegelisahan dan ketakutan yang dirasakan sangat hebat sehingga mereka merasakan bagai jantung itu direntap-rentap setiap kali ia berdegup sepertinya ia mahu terkeluar dari mulut mereka. Dakwah mereka diburu dengan mata pedang, berlinangan air mata dan diiringi dengan korban nyawa.

Kenderaan kami terus meluncur tak berapa nak laju sebab lebuhraya ke Changlun berombak-ombak dan dengan muatan penumpang yang maksimum, Avanza hijau itu terhenjut-henjut dengan kuat. Kami bertemu dengan kenderaan pertama konvoi di stesen Minyak Caltex di Changlun, Haji Amir dan rakannya Haji Halim serta Pak Ngah. Semangat mereka menjangkaui kudrat dan mengatasi semangat orang muda. Sambil kami tunggu rombongan Ustaz Wahab, kami persiapkan kenderaan, isi minyak dan tambah tekanan angin tayar. Bila Iswara Ustaz Wahab sampai, sedikit diskusi diadakan sebelum bertolak, akan tetapi sebaik sahaja kenderaan bergerak, Haji Amir menyalakan signal kekiri dan berhenti di bahu jalan apabila sedar tayar belakangnya kempis sepenuhnya, hampir sejam kami tunggu bantuan dan cuba selesaikan masalah, puas kami periksa tayar dan pam semula kerana mahu mencari sebarang objek tajam yang menyebabkan tayar bocor, tapi tiada. Akhir sekali sebuah lagi Unser sampai dan meminjamkan tayar ganti, tetapi Haji Amir tak tukar tayar tersebut, sebab dia yakin tayarnya bukan pancit, tapi disabotaj. Memang kami perasan ada sebuah 'pickup' jenis Mitsubishi Triton sedang isi minyak sebelum itu dengan luar biasa lama. Akh Zuki yang hanya memerhati kederaan itu pun terpaksa berkonfrontasi dengan seorang peninjau kenderaan penyeludup minyak tu. Jumlah Minyak yang mereka isi ialah RM1000 lebih. Luar biasa.

Kami terpaksa tinggalkan Haji Amir untuk selesaikan masalah kenderaannya sedang kami perlu bergegas ke Imigresen bukit Kayu Hitam kerana proses keluar masuk kenderaan akan ditamatkan pada pukul 12 malam waktu Malaysia. Proses malam itu amat kalut dan sangat tak menyenangkan, kami tak tahu prosedur yang betul, apa yang mesti diisi, di mana mahu mendapatkan cop pegawai yang berkaitan, semua jadi sangat kelam kabut dan kaunter sebelah Thailand juga hampir ditutup! Akhirnya setelah semua selesai, kami singgah solat di sebuah masjid di sana, di Dannok. '1st glimpse of what are about to come'.

0 comments:

Post a Comment