Friday, June 18, 2010

lu'lu' wal Marjan 10/6

Macam biasa.. rutin harian. tetapi hari ini selepas balik dari kelas tahfiz, kami singgah ke Hafifah baru untuk memulangkan buku. Namun abang Saif tiada di kedai, jadi kami pulang ke Gua. Seterusnya, kami diberi sedikit taklimat tentang aktiviti minggu terakhir ini dan pengisian kitab tauhid " kita hidup di lautan udara " oleh abang Pali.

Kita hidup di lautan udara
terlalu banyak hikmah dari udara, antaranya:
1) oksigen dan karbon dioksida dalam sistem pernafasan.
2) kegunaan angin untuk menggerakkan kapal.
3) kuantiti udara tidak akan habis.
4) proses pendebungaan dan proses keseimbangan
5) pertahanan dari meteor dan tahi bintang
hikmah diatas jelas menerangkan tentang kekuasaan dan penciptaan Allah Yang Maha Bijaksana.

Aktiviti kami diteruskan pada jam 3 iaitu potong dan mencabut rumput di rumah abang Rais. Huh.. Penat sungguh berkerja namun masih tidak siap juga kerja dirumah Abang Rais. Kami terpaksa tangguh kerja kami dan bersiap sedia untuk ke majlis makan-makan dan berkhatan makcik Su. Menu berbuka puasa kami di rumah makcik Su ialah sup gearbox, bihun sup, puding, tembikai dan air sirap. Fuh.. Kenyang teramatlah sangat, dan kami bersyukur sangat diatas kekenyangan dan limpah kurnia-Nya.

Pada malamnya, kami usrah bersama group usrah abang Zuki dan membincangkan tentang Wasilah Tarbiyyah. Dari sini, kami semakin jelas bahawasanya jalan usrah adalah jalan dakwah terbaik kerana ia melengkapi dari semua aspek dakwah.


Dari AmRi

0 comments:

Post a Comment