Thursday, June 3, 2010

Jaulah ke Thailand, hari kedua (29/5)

Bismillah kami melangkah 29/5

Hari baru menjengah, saat subuh mampir, kami terbangun kedinginan, menggagahkan diri untuk solat berjemaah. Kami bersyukur dinihari ini ruh masih di jasad, mengenangkan nasib pejuang di Palestina yang malamnya getir, pula esoknya sudah hilang nyawa. Kami masih leka, jauh dari keseriusan beramal dan bekerja, hari muda kami biarkan hanyut dan kami suap nafsu muda kami dengan pelbagai hiburan dan aktiviti ringan yang melekakan. Ber'facebook', ber'dota', ber'ym', ber'gtalk', lepak-lepak dan banyak lagi. Semuanya sampah yang kami layan dan separuh nilai jiwa kami hanya sekadar bersandar pada harga sampah. Ampunkan kami ya Allah, kami mohon agar jiwa ini kembali disiram dengan ketaqwaan dan ketaatan kepadamu...

Mentari pagi menyimbah memberi peringatan buat kami. Peringatan bahawa Allahlah pemilik alam, dialah yang menyingkap siang dan menyelubungi malam. Peringatan bahawa mentari beredar dan bersamanya terheretlah waktu maka kami harus juga terus bergerak dan menyambung kerja dakwah kami. Kami sudahkan urusan di Ban Sang Kha Ou, sebelum pulang kami singgah dahulu ke rumah Tok Niban atau ketua kampung mereka, tujuannya adalah untuk mengucapkan terima kasih juga menyampaikan harapan ustaz Wahab agar kami yang dibahasakan sebagai anak-anaknya disambut dengan hati terbuka bila kami datang kembali pada peluang yang akan datang. Kami seterusnya bergerak ke Ban Narai bagi melawat komuniti Orang Laut di sana dengan ditemani oleh saudara Sulaiman dan juga bapanya Yahya.

Di sepanjang perjalanan pulang keluar dari Ban Sang Kha Ou kami diperlihatkan oleht Allah suatu norma kehidupan manusia bahawa tiada apa yang mustahil bagiNya. Di sepanjang pesisir pantai inilah tsunami datang menyebat bumi dan meragut nyawa manusia. Allah perlihatkan bahawa Dialah yang mengawal lautan, Dialah yang memberi makan kepada manusia dengan hasil laut yang tidak putus-putus. Dia memberi rezeki kepada semua manusia tanpa ada sekatan kerana perbezaan aqidah mereka. Allah tetap memberi kerana Dialah yang Maha Pemurah sifatNya. Tetapi Allah tarik hidayah dari diri mereka, Allah hilangkan cahaya keimanan dari diri mereka sehingga anak cucu menjadi syirik kepada Allah, menyembah berhala-berhala dan mengikut agama yang sesat. Atas sebab apa Allah boleh tarik hidayah dari sesebuah kaum? Kenapa hal yang demikian boleh berlaku? Atas kelalaian dan salah siapa? Lalu di perkampungan ini Allah curahkan sifat Ar-RahmanNya, tetapi tidak sifat Ar-RahimNya kerana di sini tiada yang mengenali Dia yang sudah sekian lama mencurahkan kasih sayang dan membelai diri mereka dan anak cucu dengan segala kemudahan dan nikmat alam. Apa yang ada di depan mata kami adalah bukti, yang membenarkan bahawa Allah juga berkuasa memilih siapa yang mahu dikasihiNya.




Sebelum keluar dari kepulauan Koh Lanta, Krabi ini, kami singgah ke rumah seorang lagi Tok Niban bagi komuniti Orang Laut di Ban Narai.Kampung ini tidak jauh dari Ban Sang Kha Ou cuma kami rasakan perjalanan agak lama kerana disapa angin baru. Ban Narai agak membangun, oleh kerana kedudukannya yang dekat dengan persimpangan utama dan juga merupakan kawasan penempatan yang agak besar bagi kepulauan itu. Di sini terdapat banyak perumahan dan juga chalet-chalet yang dibangunkan di atas tanah
persendirian. Corak perubahan sosioekonomi yang sama juga dapat diperhatikan disini. Tanah asal merupakan milik komuniti Orang Laut Ban Narai akan tetapi pemaju-pemaju chalet membeli tanah mereka untuk tujuan pembangunan dan penempatan baru. Lama-kelamaan  kedudukan perkampungan mereka semakin bergerak ke pinggiran walaupun pada kadar yang lebih perlahan jika dibandingkan dengan Kuala Lumpur atau Pulau Pinang. Pembangunan meminggirkan mereka yang tak punya pilihan, atau pun diberi pilihan yang tidak dapat mereka nafikan. Status pendapatan dan kewangan merupakan faktor utama mereka beralih dari kawasan penempatan asal kerana ia dibeli oleh mereka yang punya kuasa dan wang. Tawaran yang jarang-jarang datang dan dalam keadaan mereka memerlukan.

 Ziarah ke Ban Narai tidak dapat diserikan dengan pertemuan dan bermesra dengan penduduk-penduduk Ban Narai kerana kami hanya mempunyai masa yang terhad kerana selepas ini kami perlu bergegas ke Phuket pula. Tok Niban ini sudah lanjut usia walaupun tidak persis langsung wajahnya dengan usia yang sudah menjangkau 80 tahun. Lagak duduk dan riak muka langsung tak kalah dengan gaya atuk-atuk yang duduk di kerusi malas sepertinya di Malaysia bila tiba petang. Rumahnya baru kerana baru mendapat pampasan dari chalet besar yang dibina di tapak asal rumahnya. Beliau masih kenal Ustaz Wahab melalui ziarah yang terdahulu, cuma pada awal-awal bicara agak berat mulut orang tua ini nak berkongsi cerita. Beliau faham apa yang kami cakapkan tetapi enggan membalas dalam bahasa Malaysia menyebabkan kami cuma termanggu-manggu bila pertanyaan kami dijawab dalam bahasa Siam. Saudara Sulaiman yang turut datang sebagai penunjuk jalan dan penterjemah kami cuba membantu tetapi mereka pula yang rancak berbual dalam bahasa Siam sedang kami yang pada awalnya bertanya terhangguk-hangguk mahu nampak seperti faham. Selepas seketika baru ada terjemahan dari saudara Sulaiman tetapi beliau sendiri pun bersusah payah hendak menerangkan apa yang rancak sangat dibualkan mereka. Cuma ada satu sesi di mana hasil perbualan itu sangat menikam jiwa.



Kata saudara Sulaiman Tok Niban ini suatu ketika dulu pernah bersahabat dengan seorang ustaz yang datang menjalinkan ukhuwah dan juga dalam masa yang sama menyampaikan dakwah. Alhamdulillah pada ketika itu beliau tergerak hati untuk menerima Islam, anak-anak beliau pada waktu itu juga turut menerima Islam mengikut jejak langkah bapanya. Namun setelah beberapa lama sahabat beliau telah berpindah ke tempat lain dan semenjak dari itu tiada lagi ziarah dari sahabatnya. Dalam masa yang sama beliau dalam berada dalam keadaan yang serba salah kerana tidak dapat berkumpul dengan saudara mara lain yang hadir ketika majlis keramaian dan keraian kampung. Beliau menjauhkan diri kerana tidak mahu terlibat meminum arak dan majlis tari menari yang menjadi kebiasaan dan adat majlis-majlis mereka. Sudahnya dia rasa terpinggir dari ahli keluarga dan dalam keadaan iman yang rapuh kerana ditinggalkan sahabat baiknya, lalu dia kembali kepada ajaran asal. Sudah tidak lagi menyembah Allah dan solat, tetapi tetap juga hati beliau dari memeluk agama lain. Beliau tetap keras tidak mahu menerima Buddha atau Kristian. Hanya Islam sahajalah yang pernah menambat hatinya tetapi sayang ia tidak mampu dikekalkan. Keislaman beliau berakhir dengan kemurtadan.

0 comments:

Post a Comment