Monday, June 14, 2010

Lu'lu' wal Marjan (31/5)

Pagi - Kembalinya kami dari Thailand, kami jalani semula rutin harian kami seperti biasa iaitu menyambung kembali sesi pengajian di Maahad disebelah pagi. Namun begitu, hafalan pada hari ini kurang peningkatan akibat daripada letih dan mengantuk yang melampau. Akan tetapi badan kami mula segar kembali apabila mulanya sesi kelas tajwid. Kami menjalani kelas itu dengan penuh girang dan ketawa kerana kegusaran belajar hak-hak dan sifat huruf. Setiap daripada kami terpaksa mengulang bacaan beberapa kali kerana kesalahan sebutan makhraj huruf.

Petang - Dalam perjalanan pulang ke Gua, kami singgah ke C-Mart untuk membeli keperluan-keperluan dapur. Sungguh murah rezeki kami pada hari ini, kerana kemurahan hati abang Pali untuk membelanja kami roti. Sampainya kami dirumah, kami mengagihkan kerja kepada dua iaitu memasak dan membasuh. Selesai segala kerja, kami makan tengah hari dan solat zohor. Ruangan waktu antara Zohor dan Asar kami diisi dengan pengisian kitab tauhid fasa 6 ( air yang terapung ) yang disampaikan oleh warden terhormat kami Abang Pali. Banyak input - input penting yang kami dapat dari pengisian tersebut. Seterusnya, kami solat asar di masjid dan basuh kereta. Kemudiannya, Asra dan Salam menaiki kereta ke Kangar untuk mengambil tetamu jemputan dari KL iaitu Abang Uwais dan Abang Arizam

Malam - Selepas berbuke puasa dan solat berjemaah, kami solat hajat bersama - sama sempena peristiwa pengeboman kapal bantuan ke Gaza. Pengisian malam ini disampaikan oleh Abang Arizam dari UTM Skudai tentang kepentingan akidah. Pengisian yang penuh bermakna buat kami kerana dia mampu membuatkan kami berfikir tentang kekuasaan Allah yang sudah ternyata di dalam Al-Quran.

0 comments:

Post a Comment