Monday, June 14, 2010

Lu'lu' wal Marjan (3/6)


Aktiviti hari ini
Hari ini, Izwan, Luqman dan Salam berpuasa sunat hari Khamis. Dapatlah jimatkan bajet sedikit. Yang lain, mereka kurang mendapat kekuatan untuk menunaikan ibadah tersebut. Selepas kelas tahfiz, kami pergi ke Kangar mencari barang keperluan ke TAMU7 antaranya chess, kain merah, dan barang-barang lain. Tapi apa yang menarik ialah, kami dikenakan saman RM10 kerana kesalahan park kereta. Sedangkan kami telah pon membayar 60sen untuk parking. Mungkin ini satu ujian dari Allah, maka kami hadapinya dengan hati yang sabar. Sampai sahaja dirumah, Asra dan Salam keluar atas urusan mereka. Sementara Am, Luq, dan Izwan memotong kain merah untuk kegunaan TAMU nanti. Menjadi dugaan pada rakan yang berpuasa apabila bibik datang menghantar nasi goreng daging untuk makan tengahari. "Sedap laa nasi ni" kata Amri kepada kami yang berpuasa.

Untuk pengisian petang, kami disampaikan tentang hadith " tidak beriman salah seorang kamu sehingga dia mencintai saudaranya seperti diri sendiri" oleh Abang Pali. Antara pengajaran yang jelas ialah kepentingan menjaga ukhuwah dan jangan tersalah tafsir hadis kerana ia boleh membawa kepada kesesatan.
Pada malamnya, kami berbuka puasa secara beramai-ramai walaupun ada yang tidak berpuasa pon. Antara tetamu khas ialah Pak Teh, Ustz Zul, Pak Cik Shukri dan ramai lagi ( tak ingat sebenarnya ). Selepas itu kami solat secara berjemaah didalam gua dan menyambung sedikit hafalan sehingga tidur.

0 comments:

Post a Comment