Thursday, June 3, 2010

Jaulah ke Thailand, hari pertama [sambungan]


Perjalanan ke jeti disambung kembali setelah kami selesai berhenti solat dan rehat di Masjid Kg Lembah Air Bukit. Tiket feri dibeli sebaik tiba di jeti pertama oleh Salam dengan menggunakan bahasa isyarat. Memang sejak tiba di Dannok lagi komunikasi menjadi satu isu yang besar memandangkan kami langsung tak tahu bercakap sepatah pun bahasa Thai. Malah mengira pun kami tak reti sebab jaulah ini tak termasuk dalam perancangan awal kami, kalau tak awal-awal lagi kami dah hafal perkataan Thai yang menentukan hidup mati kami seperti "mana tandas?", "berapa Baht?".

Tiket berharga 228 Baht iaitu lebih kurang RM 22 untuk 2 feri perjalanan sehala ke Koh Lanta. Kami mengambil peluang keluar mengambil angin kerana persekitaran disini amat bersih dan tidak tercemar seperti udara di perairan Pulau Pinang. Pohon bakau menjadi pemecah ombak semulajadi dan dalam masa yang sama menjadi suatu ekosistem yang tersendiri kerana ia mampu menyokong pelbagai jenis hidupan liar. Inilah keistimewaan Thailand yang menjadikan ia suatu negara pilihan utama pelancongan di Asia. Sesuatu yang amat sukar untuk ditandingi Malaysia.

Setibanya kami di Koh Lanta destinasi pertama kami, mula ternampak sekumpulan peniaga makanan beragama Islam yang membuka gerai di tepi jeti. Hati mula berbaur dengan perasaan gembira, hiba dan gementar kerana disinilah kami akan betul-betul dilatih dan difahamkan dengan dakwah, sesuatu yang terasa amat jauh dari hati dan tidak pernah pula terdetik dalam hati kami sejauh ini kami mengembara untuk menyambung kembali kalimah tauhid. Di sinilah kami akan menjadi seseorang yang tertanya-tanya kedunguan, "siapa aku mahu menyampaikan kalimah tauhid yang suci?", "apa aku sudah kenal akan Allah?", "di mana dakwah, di mana Allah dalam hati kami sendiri?" semua soalan-soalan yang mungkin terdetik terus menghantui kami yang jahil ini. Selama ini kami masih lagi diulit leka dan dosa tapi hari ini kami dipilih Allah untuk menyertai usaha dakwah. Rasa malu yang amat sangat.

Perjalanan diteruskan dan kami pun tiba ke destinasi. Kereta kami parking di kawasan 'Saladan Pier Lanta Krabi' yang menyediakan feri laju ke beberapa pulau lain di sekitar perairan tersebut. Sebaik tiba Ustaz Wahab terus menyapa seorang kenalan beliau, orang Chow Ley atau orang laut yang pernah dilawatinya lama dahulu. Meskipun kami terus gusar akan layanan dan reaksi yang akan kami terima tapi ustaz Wahab langsung tak terkesan dengan pandangan sinis dan tak peduli orang-orang Chow Ley seolah-olah kami tak wujud dihadapan mereka.

Pesan ustaz Wahab, kita ini berdakwah bukan semata-mata mahu orang mendengar dan orang taat, tetapi harus dimulai dengan persahabatan yang akrab serta saling memahami kemudian barulah usaha dakwah itu menjadi cantik dan dapat diterima, dan walaupun mereka menolak, tidak menjadi masalah bagi kita kerana masih boleh kekal bersahabat. Kita masih lagi boleh menumpukan usaha dakwah kepada ahli keluarga mereka, sahabat handai, dan juga saudara mara. Sebab itulah kata ustaz Wahab persahabatan itu penting. Malah pada kami persahabatan itu pun sudah cukup bagus dalam menghidupkan suasana harmoni, apatah lagi sekiranya dakwah dapat disampaikan. Langsung mereka dapat jadi saudara seagama.

Selepas sedikit sarapan pagi dan teh panas, kami mula bergerak masuk ke kawasan penempatan orang Chow Ley. Kami menjadi sedikit tergumam melihat suasana rumah dan kejiranan mereka. Gambaran seperti ini bukan sesuatu yang asing dalam kemodenan dan capaian internet akan tetapi seperti dapat melihat bulan di depan mata sudah tentu tak tergambarkan dengan kata-kata. Kami masih cuba memproses maklumat bahawa apa yang ada di hadapan kami adalah realiti dan yang tinggal di dalamnya adalah manusia, sama seperti kami. Kata ustaz Wahab dalam banyak-banyak perkampungan orang laut, di sini merupakan destinasi kegemaran pelancong. Rupanya pelancong asing gemar bersimpati, gemar melihat sendiri bayangan kehidupan seperti dalam cerita 'Slumdog Millionnaire' versi Chow Ley Thai. Dakwah tidak sampai di sini walaupun ia sepatutnya dengan mudah boleh sampai. Ini kerana masyarakat Islam itu sendiri menyisih mereka dan enggan pergi kepada mereka dan menyampaikan dakwah. Sedang dari segi ekonomi dan pendidikan, mereka tersisih jauh sekali dan kehidupan mereka tiada orientasi lain melainkan seorang ibu melahirkan anak, bapa menyara keluarga, dan zuriat itu nanti akan mengulang perkara yang sama tanpa ada misi yang lainnya.






Rumah pertama yang kami tuju (sebelumnya singgah di beberapa rumah lain, tapi yang ini salamnya berjawab) kami berjumpa dengan seorang Chow Ley veteran menggelarkan diri sebagai Ma' Di In. Usia atuk ni dah menjangkau 79 tahun tapi tiada tanda-tanda keuzuran yang ketara melainkan rupa yang sudah dimakan usia namun masih gagah dan masih boleh berdiri tegap. Kalah ustaz Wahab bisik kami dalam hati. Untuk memendekkan cerita kami hanya kisahkan beberapa isi penting sahaja sewaktu kami di sini. Yang pertama melibatkan soal jawab yang berlaku antara kami dan penduduk di sana, respons paling banyak kami terima adalah dari atuk Di In itu sendiri dan juga dari seorang akak dalam lingkungan umur 40an. Kami tanya mereka kalau ada mayat, apa yang akan dibuat kepada mayat tersebut, jawab atuk Di In, "kami tak tunu macam Siam, kami tanam mayat mereka". Jawapan itu memberi klu kepada kami bahawa mereka masih lagi ada rasa kasihan belas pada mayat dan serba sedikit menampakkan ada budaya Islam yang masih dipegang mereka walaupun datuknya Ma' Di In itu asalnya dari Langkawi dan sudah hampir 180 tahun dipisahkan masa.


Masyarakat Islam di sekitar sudah tidak menganggap mereka sebagai saudara atau mad'u sehingga berlaku pengasingan sosial. Interaksi utama yang wujud antara mereka dan masyarakat hanyalah melalui aktiviti jual beli hasil laut. Selain daripada itu aktiviti lain tidak memberikan kesan yang kami fikir begitu ketara. Cuma bila hari sudah petang kami mula nampak kelibat anak muda baru pulang dari pekan, mungkin mereka bekerja di sana. Namun itu tidak banyak merubah keadaan komuniti ini terutamanya mengenai soal dakwah Islamiah. Soalan yang seterusnya ditanya ialah "Siapa tuhan kita?" "Ke mana kita pergi bila sudah mati?" "Kepada siapa kita mohon rezeki?" "Apa hakikat kejadian?". Semua itu ditanya secara berturut-turut dan beliau menjawab dengan bersahaja, apabila kami berkata Allah tuhan kita, beliau turut sama menyahut bersetuju. Jawab beliau lagi kita akan pergi bertemu tuhan apabila mati, dan setiap kali ke laut dan bubu dilabuhkan serta pukat ditebar, mereka akan meminta pada tuhan yang mereka rujuk kepada Allah. Hakikat kejadian pula diulas dengan ringkas, anak cucu, diri mereka serta isi lautan itu tuhan yang ciptakan. Dalam diri mereka kata ustaz Wahab, malah dalam diri setiap manusia ada aqidah, ada keyakinan untuk bertuhan. Itulah fitrah yang ada dalam diri yang tinggal untuk digilap dan dicanai seperti yang dilakukan Rasulullah kepada penduduk Mekah yang tak terkecuali mengakui keesaan Allah, akan tetapi kufur.


Penduduk di sini tidak terkecuali dari menjadi penyembah berhala, di tengah-tengah kampung ada pondok yang elok binaannya berbeza dengan rumah-rumah penduduk di sini. Kami sekali lagi diberi penerangan oleh atuk Di In patung trio sebesar kanak-kanak itu merupakan dewa mereka, kalau bukan sekalipun ia tetap tak lari dari definisi itu. Yang tengah dan yang paling besar mereka panggil To' Balieu yang berasal dari perkataan Tok Wali. Apit kiri patung itu ialah Siti Hawa, sebelah kanan pula To' Adam. Berselirat aqidah mereka, entah yang mana betul atau tidak, mereka tiada pegangan dan kitab panduan agama, yang ada hanyalah warisan-warisan yang ditinggalkan nenek moyang yang bercampur aduk antara Islam, Buddha dan Kristian. Di hujung gigi air pula kami nampak pula 3 tanda salib di pancang menghadap ke laut. Sahlah aqidah mereka ini berselirat.


Air sudah mula pasang paras lutut dan pesan seorang mak cik, kalau lambat nanti tak dapat keluar dari kampung itu, tidak dapat keluar dalam keadaan kering maksudnya. Jadi kami pun bersegera, terngiang-ngiang lagi kata-kata seorang mak cik tu yang cakap anaknya dihantar untuk dilatih menjadi sami. Dia direkrut oleh sami yang datang ke perkampungan itu dan bila sudah selesai latihan dia akan pulang semula dan menjadi penyebar agama Buddha pula. Kami tinggalkan To' Balieu pada tengah hari itu tanpa buah tangan tetapi dengan hati yang rawan.


Kami sambung perjalanan menuju ke Ban Sang Kha Ou, suatu kawasan di balik sana kepulauan Koh Lanta, perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit. Sebelum tiba kami singgah dulu dirumah kenalan ustaz Wahab iaitu en. Sulaiman. Adiknya merupakan bekas penuntut Yala Islamic University, Thailand. Sdr Sulaiman ni sedang mengusahakan sebuah sekolah Islam yang masih dalam proses pembinaan dan dijangkakan akan siap pada 2011. Beliau ada menyatakan bahawa apabila sesi persekolahan bermula kelak tenaga pengajar akan diperlukan untuk mengajar subjek Bahasa Melayu dan Inggeris. Namun demikian pengajar perlu bermuqim di sana paling kurang sebulan untuk memastikan keberhasilan program.

Lawatan singkat pada petang itu di Ban Sang Kha Ou memberi sedikit gambaran keadaan penduduk di sana. Ini merupakan kawasan yang paling hebat terkena impak tsunami, namun bantuan yang diterima mereka sangat baik, masing-masing mendapat rumah yang selesa berbanding rakyat kita di Malaysia. Dalam keadaan sekarang ada spekulasi tentang penerimaan masyarakat di sana kerana mereka sudah pun hidup selesa jadi kedatangan kami yang agak lewat mungkin tidak dialu-alukan oleh sebahagian dari mereka. Solat kami lakukan dibawah bangunan sekolah bantuan Thailand yang dibina untuk anak-anak masyarakat Chow Ley bersama pesanan yang disampaikan oleh akh Zaidi mengenai kepentingan niat. Setiap perbuatan dan program yang kami lalui tak kira kecil atau besar lama atau sekejap akan pasti diingatkan tentang niat. Mungkin sahaja kami akan jadi bosan dan lali tentang peringatan yang berulang namun niat terletak di lubuk hati yang paling sukar hendak dicapai. Seperti tamsilan semut hitam kecil di atas batu yang hitam di malam yang kelam. Jadi setiap kali terdapat ikhwah mengingatkan, kami sering rasa terpukul kerana kami tidak benar-benar ikhlas. Kami sering selitkan agenda mazmumah dalam hati kami tanpa disedari. Kami sendiri tak pasti adakah jaulah dakwah ke Thailand ini dimulakan dgn niat yang tulus suci kerana Allah.


Semua aktiviti solat, mandi, memasak dan mandi kami lakukan di sekolah tersebut dan pada sebelah malamnya selepas solat isyak kami adakan sedikit halaqah. Bagi penulis, halaqah ini membuka minda dan menyemarakkan iman. Kupasan dan perkongsian buah fikiran dari rakan dakwah antaranya ialah taraf hidup orang Chow Ley. Pada umur yang sangat muda, anak-anak kecil di sana sudah pun pandai mengemudi bot diesel. Kami merasakan pada usia sedemikian mereka sepatutnya di sekolah, belajar mengira dan membaca supaya sedikit sebanyak mereka memiliki kemahiran asas untuk berdepan dengan tuntutan hidup bermasyarakat. Masalah komunikasi juga kami lihat sebagai penyebab utama mesej sukar untuk disampaikan dari kedua-dua belah pihak. Sewajarnyalah bagi para pendakwah yang mahu memanjangkan usaha ke Thailand ini menguasai bahasa peribumi bagi memastikan penerimaan yang lebih baik oleh masyarakat setempat.

Antara komentar yang dinanti-nanti malam itu adalah daripada Haji Amir, beliau seorang yang amat mendalam pemerhatian, bersemangat dalam menerangkan tetapi agak pendiam sepanjang kami bersama. Beliau menyatakan kekaguman beliau bagaimana seorang individu mengubah mentaliti sebuah masyarakat yang amat ortodoks dan sukar menerima pengaruh pihak luar, namun dia berjaya melakukan perubahan yang amat drastik apabila berjaya membina banyak sekolah untuk pendidikan anak-anak di sana. Boleh merujuk laman web ini untuk penerangan lebih lanjut http://www.threecupsoftea.com/. Beliau juga turut menyatakan betapa pentingnya menyediakan lebih ramai pelapis muda kerana mereka menyedari kudrat yang semakin lemah dan usia mereka yang semakin bertambah. Beliau menyatakan kesyukuran kerana kehadiran kami dalam jaulah kali ini, tapi segala pengharapan mereka merupakan sesuatu yang berat untuk dipikul oleh hati-hati yang kerdil seperti kami. Dalam usia tarbiah yang singkat yang diterima kami ini, masih terasa amat berat di dalam dada akan beban dakwah yang perlu digalas. Sedangkan ujian kecil di tanah air sudah hampir-hampir mencantas semangat kami, apatah lagi dunia dakwah yang nyata terbentang dan sarat dengan ujian dan ustaz Wahab masih tetap menyatakan harapan dalam tenang dan dalam paksa.

Antara perkongsian lain ialah peringatan ulangan tentang niat juga menjaga iman kerana kami sudah berada dalam suasana yang amat berbeza dan diselubungi ketidakfahaman tentang aurat dan pergaulan. Juga disentuh mengenai pengorbanan yang tidak bermagnitud yang harus kami hulurkan dalam usaha ini, yang paling utama ialah kesungguhan dan keikhlasan dalam berkorban, Jika tak cinta Allah dan berkorban harta, masa dan tenaga, maka Dia tidak akan teragak-agak untuk menggantikan kaum yang leka ini dengan kaum yg lain. Sungguh Allah tidak akan rugi apa-apa jika kita menarik diri, juga perlu diingat Islam pasti menang tanpa kita atau dengan kita. Allahu

0 comments:

Post a Comment