Thursday, June 3, 2010

Jaulah ke Thailand, hari pertama (28/5)

Bismillah kami melangkah

Malam menginjak pagi dan sebahagian dari kami menunaikan solat Isyak berjemaah di masjid. Seusai solat semua dipanggil hadir ke mesyuarat bagi membincangkan perkara penting sebelum kami meredah malam menuju ke Koh Lanta. Ustaz Wahab memperkenalkan diri dan rakan-rakan yang bersamanya diikuti dengan yang lainnya. Kata ustaz Wahab kami akan pergi berdakwah kepada sekumpulan penduduk pesisiran pantai yang kata beliau adalah berketurunan Melayu. Mereka lebih dikenali sebagai Orang Laut, dan rantaian jalinan persaudaraan kita orang Melayu dengan mereka sudah bermula ratusan tahun dahulu. Mereka terdiri daripada pejuang-pejuang barisan hadapan dalam menghadapi kemaraan tentera laut kerana taburan populasi mereka yang banyak di kawasan strategik pesisir pantai di seluruh tanah Melayu. Identiti mereka terus kekal sebagai pejuang yang setiakawan, berani dan berhati tabah. Peranan yang mereka mainkan dalam penguasaan sistem beraja di Tanah Melayu amat signifikan. Pejuang-pejuang dari kalangan orang Laut berjaya menjadi penggerak penting terutamanya dari aspek ketenteraan dan armada laut. Tugas umum Orang Laut ialah mengawal kawasan sempadan laut, mengusir lanun-lanun, memimpin para pedagang ke pelabuhan yang ingin mereka tujui dan mengekalkan kekuasaan pelabuhan-pelabuhan tersebut di dalam kawasannya.

Walau bagaimanapun, setiap suku dari kaum Orang Laut telah diberi peranan khas masing-masing oleh Kerajaan Srivijaya, Kesultanan Melaka dan Kesultanan Johor-Riau agar pemerintahan kerajaan berjalan dengan lebih lancar. Antara tugas-tugas khas yang dilakukan oleh setiap suku dari kaum Orang Laut ialah menjadi tentera kerajaan, tukang-tukang kayu, tukang-tukang senjata, pengayuh kapal-kapal perang, penjaga anjing-anjing perburuan dan pembawa surat-surat raja ke negara-negara jiran.

Namun seiring dengan peredaran dan perubahan zaman, jalan sejarah mereka turut berubah sedikit demi sedikit. Apabila Tanah Melayu jatuh ke tangan Portugis dan penguasaan Raja-raja Melayu terkakis, peranan mereka turut surut seiring dengan persahabatan yang pernah terjalin. Di Pulau Pinang, mereka dihalau keluar oleh sang lanun Francis Light yang datang menjajah dan kemudiannya mendakwa dia yang membuka tanah itu. Tidak sedarkah dia atas tanah itu keturunan kita sudah sekian lama beranak pinak, di setiap inci tanah pernah mereka berak dan kencingkan, sudah mereka jarah dan tegakkan penempatan dan tamadun, di segenap kawasan sudah ada denai laluan para pemburu terdiri dari penduduk peribumi. Itu tanah sudah bertanda, tanah pusaka. Di situ orang laut pernah mendiaminya sehinggalah mereka dihalau lalu orang-orang laut di kepulauan-kepulauan sekitar Pulau Pinang, Kedah dan Perlis belayar naik ke utara perairan sehinggalah ke Thailand lalu menetap di sana.

Di Thailand, mereka terpaksa tunduk kepada undang-undang di sana yang sengaja digubal supaya putus hubungkait agama Islam dan bahasa serta budaya Kemelayuan. Mereka dikenakan pelbagai larangan dan sedikit demi sedikit, setelah dua generasi berlalu mereka kini menjadi orang Siam. Ada menjadi Buddha dan Kristian serta yang paling pasti Islam sudah jauh mereka tinggalkan.


Mendengar penerangan tersebut dari Ustaz Wahab kami serta merta dapat menjalinkan perkaitan antara persaudaraan aqidah kami. Kami mesti meletakkan usaha dalam jalan dakwah ini, mengembalikan ruh Islam dalam diri mereka. Namun bila berbicara soal dakwah, terlalu banyak soalan-soalan yang tak terjawab. Malah setiap jawapan yang tersedia memerlukan lebih dari yang sedia ada, dakwah perlukan pendukung, perlukan suatu usaha yang bersungguh-sungguh merangkumi pelbagai pihak dan aspek penting. Apa yang kami lakukan hanyalah cuba membuka denai, untuk dilalui secara perlahan-lahan tanpa ada jaminan yang kukuh akan keberhasilannya. Sekiranya benar dakwah itu mahu didukung, maka kita harus membuka bukan sekadar jalan, malah lebih besar dari itu.

Ustaz Wahab lalu masuk ke agenda perlantikan yang seterusnya. Sepakat kami memilih beliau sebagai Amir program, Haji Amir menjadi Komander Perjalanan, serta Pak Teh mengurusi hal ehwal makanan dan minuman. Setelah selesai, kami singgah sebentar di pekan Dannok, sebuah bandar malam yang dipenuhi ribuan manusia mencari habuan dunia. Di sini kupu-kupu malam beraja, hotel dan arak berleluasa, juga arak serta judi sudah menjadi perkara biasa. Ini pekan yang penuh dengan dosa. pelacuran dan hiburan menjadi nadi utama. Ini Thailand, masih boleh difikirkan logiknya kenapa boleh jadi sampai demikian rupa, tapi di Malaysia perkara serupa juga ada, nah carilah logik untuknya pula. Malu bila difikir-fikirkan.



Pemanduan dari Dannok ke Koh Lanta disambung oleh akh Paley. Konvoi kami ini disertai oleh 14 individu, kenderaan pertama dinaiki oleh Ustaz Wahab, Edi, dan Fuad, yang kedua ialah kami yang terdiri daripada Pak Teh, Paley, Izwan, Salam, Asra, Amri, dan Luqman. Kenderaan terakhir dinaiki oleh Haji Amir, Haji Halim, Pak Ngah dan akh Zuki. Masing-masing memandu dengan laju tapi yang benar-benar menjadi mangsa ialah Asra dan Izwan yang duduk ditempat duduk belakang yang dilambung-lambung apabila kenderaan melalui kawasan tak rata sehingga bertempikan dan bertakbir kerana terlontar keras dari tempat duduk, terkejut dari lena. Kenderaan terus bergerak sehingga tiba di sebuah masjid, kami tak pasti nama tempat itu tapi dimaklumkan oleh Ustaz Wahab dalam bahasa Melayunya berbunyi 'Lembah Air Bukit'. Kami beriktikaf di masjid tersebut sementara menanti subuh tiba dan ada yang curi-curi masa untuk tidur kerana keletihan. Kami solat bersama beberapa penduduk tempatan yang boleh berbahasa Melayu, tetapi dalam loghat Kelantan seperti kebanyakkan penduduk yang berasal dari Pattani.

Selesai solat subuh kami bersembang sebentar bersama mereka dan apabila hari sudah cukup cerah, kami menyambung semula perjalan menuju ke Koh Lanta, Krabi. Di sana nanti kami akan ke perkampungan nelayan yang lebih dikenali sebagai To' Balieu. Kami difahamkan perjalanan ke sana nanti akan menaiki 2 buah feri yang menghubungkan 2 pulau yang berasingan. [bersambung]

0 comments:

Post a Comment