Wednesday, June 2, 2010

Lu'lu' wal Marjan (26/5)

Bismillah kami melangkah.

Hari ini merupakan hari kedua kami menghadiri kelas tahfiz, masing-masing masih cuba membiasakan diri dengan suasana dan rakan baru. Ruangan kelas yang lapang, hanya ada sebuah meja untuk sheikh, kerusi-kerusi, almari besi lama, meja utk qiraah, karpet merah dan di bilik lain turut ada meja ping pong sekadar menumpang ruangan kelas kerana tiada bilik khas. Ianya cukup 'basic' tapi melangkah kedalamnya memberikan kedamaian. Ini bilik tua, diubah-suai menjadi lebih kondusif dengan menempatkan penghawa dingin dan keping-keping kaca ditukar dengan tingkap cermin yang besar macam pejabat. Otomatik jadi MTQQ yang ter'upgrade'. Ada yang cepat dapat kawan, ada yang dapat sheikh 'sempoi', ada yang sudah disuruh tasmi' esok hari. Sebahagian dari kami memang sudah biasa, tapi sebahagian pula jadi macam budak darjah satu, dapat kenal dunia baru.

Hari ini akh Paley ada cakap Pak Teh mahu berjaulah ke Thailand. Ulang semula, Pak Teh ajak kami ke Thailand! Amboi baru sehari dua berprogram dah berjaulah merentas negara, manakan akh Rais tak cemburu. Tenggelam cerita itu, timbul pula idea mahu menunggang kuda cetusan dari Salam selaku perunding sukan kami. Maka selepas tamat kelas tahfiz kami terus ke Pusat Equin Sg. Batu Pahat di Kangar dengan niat mahu mengaturkan sesi menunggang nanti. Luas tempatnya, Salam macam biasa lebih teruja dari kami semua, cuba jadi pemandu pelancong dengan memberi taklimat tentang dunia kuda. Kuda padi boleh kami jadikan bahan jenaka kerana ia kecil dan comel, tapi kuda baka dari luar negara sungguh tinggi dan besar. Takut ditendangnya sampai melambung macam kata Salam. Akhirnya si jantan Asra juga yang tampil dan berjaya mengusap kuda coklat yang besar tu kemudian barulah yang lain pun turut serta kecuali Amri dan Luqman sebab takut beralasankan kuda itu kalau marah dia akan menggigit. Oh... Kalau begitu tak mengapalah kuda-kuda sekalian, bila kami sudah cukup yakin nanti kami datang tunggang kamu. Hari ini kami pulang dulu.

Akh Paley gesa kami untuk buat passport hari ini juga kerana jaulah ke Thailand tu akan bertolak pada Khamis malam. Agenda seterusnya ialah buat gambar saiz passport di Kangar dan singgah beli nasi Ganja (nasi ayam utara) untuk makan tengah hari. Pukul 230 kami ke bangunan Persekutuan dengan kadar masa yang lebih dari sepatutnya, Asra sang pemandu mengelamun banyak hari ni. Urusan dapat diselesaikan dengan berita baik yang passport tersebut boleh diambil pada esok hari walaupun pada mulanya kami dah keluar pun dari bangunan Persekutuan sebab pihak Imigresen kata 5 hari baru boleh siap. Tapi Pak Teh datang sendiri ke sana dan berurusan dengan pegawai sehingga keajaiban tersebut berlaku. Rupanya tak lah susah sangat kalau nak buat tu, saja-saja dilambatkan.

Solat Asar kami adalah di Masjid Syed Alwi, Kangar. Masjid berpenghawa dingin dan seantik Masjid Sultan Sulaiman di Klang, Selangor. Besi tumpat pemagar pintu juga simen-simen lama dengan reka bentuk silam. Sebelum pulang sempat kami bersalaman dengan Pak Teh yang bersama kami teruja kerana akan dapat berjaulah ke Thailand. Rupanya petang itu cuma kami yang masih berkeliaran di ruangan solat, jamaah lelaki yang lain sudah beredar kerana memberi ruang kepada sekumpulan muslimah yang mahu berprogram. Alhamdulillah, kamu sang puteri bakal menggalas banyak beban dan beruntung kamu berada di kalangan orang yang cintakan ilmu sedang terlalu ramai di luar sana leka dan melekakan, telah rosak dan merosakkan. Hari ini rahmat Allah memayungi ruangan Masjid Syed Alwi dan kami mendapat sedikit daripada teduhannya.


Akh Rais hari ini ada lepak sepetang bersama kami, dia menghabiskan masa dengan bermain catur bersama Amri dan Salam sementara yang lain dengan urusan menyediakan makanan untuk makan malam. Kami masak nasi dan buat air sementara lauk pula kami beli di kedai Oren, UiTM, cuba berjimat sehabis mungkin untuk makanan tapi masih kekalkan makan 3 kali sehari. Akh Rais turut makan malam bersama kami dalam talam setelah lama tidak makan bersama. Maghrib dan Isyak kami iktikaf di Masjid Kubang Gajah dan meneruskan hafalan di antara waktu Maghrib-Isyak tersebut. Jemaah tempatan masjid tersebut rata-ratanya sudah berumur dan hanya ada seorang atau dua sahaja kanak-kanak yang hadir. Wakil dari golongan muda? Hanya kami, untuk tempoh sebulan paling kurang. Selepas itu lengang kembali, tinggal anak-anak ikhwah sahaja yang datang mengimarahkan masjid. Fikir kami, kalau 10 tahun akan datang pelopor tua ini sudah tiada, tinggal cicak dan kelkatu sahaja yang menjadi tetamunya.


Pengisian malam ini berkaitan dengan Kitab Tauhid namun belum menyentuh secara spesifik fasal-fasal di dalamnya. Perbincangan ringan-ringan sahaja, mengenai kepentingan niat dalam amal kami dan beberapa topik yang lain sebagai pembuka minda untuk hari-hari seterusnya. Namun isi penting yang tercatat teguh dalam hati kami ialah soal ujian dari Allah. Ujian pasti akan didatangkan oleh kepada manusia kerana seperti dalam firmannya yang bermaksud:


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta." Al-Ankabut 69:2-3


Apa yang ditakuti ialah kerana Allah mendatangkan ujian berdasarkan kelemahan manusia itu sendiri. Di situlah saringan Allah, yang tidak dapat dielakkan juga tidak dapat dipalsukan. Ujian mematangkan iman bagi yang berjaya menghadapinya serta melucutkan sebarang kepalsuan yang ada dalam hati. Sebaliknya jika gagal kita mungkin akan menjadi hamba yang kufur pada nikmat, dipenuhi sifat fasiq dan munafiq. Maka hari-hari yang tidak pasti ini kami hanya mampu memohon kepada Allah agar tidak diuji dengan ujian yang tak tertanggung oleh kami dan sekiranya sudah ditakdirkan kami diuji, yang kami harapkan sungguh-sungguh dari Allah ialah agar diberi belas kasihan.


Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment