Monday, June 14, 2010

Lu'lu' wal Marjan (1/6)

1/6/2010
Seperti hari-hari sebelumnya, waktu pagi kami di maahad tahfiz. Dalam perjalanan kami bertungkus-lumus mengingati hafalan masing- masing takut nanti ustaz marak pulak sebab tidak tasmi'. Alhamdulillah...jam 10.30 waktu kelas tamat sebelum balik kami singgah di pasaraya hafifah. Tujuan asal mahu mengambil buku untuk jualan kami tetapi atas masalah yang tidak dapat dielakkan kami pun pulang. Tetapi kami tidak pulang dengan tangan kosong, salah seorang anak usrah, amri membeli sebekas ais-krim untuk dikongsi bersama. Terima kasih Amri. Sampai di rumah kami terus membahagikan tugasan ada yang ditugaskan memasak dan membasuh kereta.
Hanya Salam dan Luqman sahaja yang memasak yang selebihnya membasuh kereta. Kami turut dibantu oleh ketua kami iaitu abang Paddy.

Aktiviti petang disambung dengan slot kepentingan akidah bersama pelajar maktab. Antara topik yang ditekankan adalah amal jasad,amal hati dan amal akal. Dalam pengisian tersebut ada satu penyataan yang menarik minat kami iaitu menurut seorang saudara baru beliau mengatakan bahawa "tidak perlu melihat kehebatan Allah S.W.T atas sesuatu yang pelik"-Jeffry Lang.  Selepas solat Asar berjemaah kami ke rumah En. Kamarulzaman untuk taklimat program TAMU.

Selepas solat Insya kami disajikan dengan pengisian oleh abang Qash yang dijemput khas dari Selangor. Beliau berusia 23 tahun dan menuntut di Universiti Teknologi Malaysia. Tajuk pengisian beliau ialah Manhaj Hidup Muslim karangan Syed Qutb.

0 comments:

Post a Comment