Friday, June 18, 2010

Lu'Lu' Wal Marjan 16/6

Seperti biasa.. Kami mulakan pagi kami dengan solat subuh berjemaah dan bacaan mathurat. Selepas bersarapan, kami bergerak ke kelas tahfiz. Balik dari kelas tahfiz, kami bergotong-royong untuk memerap ayam untuk aktiviti BBQ malam ini. Biasa untuk lelaki bujang seperti kami, kerja-kerja dapur bukan kepakaran kami, jadi kerja yang dibuat lintang-pukang dan lambat. Alhamdulillah.. kami diberi petunjuk oleh Allah tentang resepi ayam melalui perantaraan Puan Zaini, jika tidak sudah tentu ayam tersebut menjadi julap kepada kami semua. Ini kerana, kami merancangkan untuk meletakkan 12 labu bawang putih ke dalam resepi kerana menyangkakan ia bermaksud 12 biji. Selepas memerap ayam, kami bergerak ke masjid untuk solat zohor berjemaah.
Seterusnya, kami berehat dan menunggu waktu petang menjelang. Selepas asar, kami mula untuk menyalakan arang. Tiba-tiba dalam keghairahan bermain api, rahmat Allah turun bersama hujan, sehinggakan kami terpaksa menghijrahkan tong BBQ ke bawah rumah. Di bawah rumah, kerja untuk menyalakan arang semakin mudah apabila mendapat bantuan angin dari kipas. Bila mula terasa hangat bara, kami memulakan sesi membakar ayam. Sesi pertama kelihatan seperti gagal apabila bara dari arang tidak dapat dikawal dan ayam mudah menjadi hangit. Alhamdulillah.. rasa ayam tidak teruk seperti luarannya, jadi kami meneruskan membakar ayam untuk sesi yang berikutnya sehingga maghrib. Ayam masih banyak yang belum masak tetapi kami menangguhkannya kerana tiada yang lebih penting dari seruan Ilahi, kami pon bergerak ke masjid. Selepas solat, kami meneruskan semula kerja membakar ayam sehingga isyak. Selepas selesai membakar, kami mengagih-ngagihkan ayam-ayam tersebut untuk diberi kepada ikhwah-ikhwah di sekitar. Habis menghantar makanan, barulah kami menjamukan diri serta tetamu yang hadir.
Selepas makan-makan, kami diberi sedikit pengisian dari Pak Teh mengenai serangan minda dari orang kafir. Apa yang kami sedar dari sini ialah
1) walaupon orang kafir mempunyai banyak platfom dan bergaduh sesama sendiri tetapi mereka bersatupadu dalam menghancurkan umat Islam.
2) sebab orang yahudi terlalu dengkikan umat islam ialah kerana mereka menyangkakan bahawa rasul yang terakhir akan turun dari kalangan mereka. Akan tetapi rasul telah turun dikalangan orang arab.
3) Walaupon jemaah di Malaysia mempunyai banyak platfom akan tetapi semuanya menyeru pada Allah. Jadi seharusnya kita mampu untuk bersatupadu
4) Selagi tidak ada seorang khalifah dimuka bumi ini untuk mentadbir umat islam, selagi itu umat islam menanggung dosa kerana tidak bersatupadu seperti yang diperitahkan oleh Allah dan rasulnya. Oleh itu, sedarlah wahai umat akan tanggungjawab berdakwah.

0 comments:

Post a Comment